7 chyb při prodeji nemovitosti

 

Prodej bytu, domu či jiné nemovitosti pro většinu lidí představuje největší finanční transakci v životě. Na první pohled se může zdát, že prodej bytu není nic složitého. Jenže kvůli neznalosti problematiky může prodejce snadno udělat řadu chyb, které ho mohou nejen snadno dostat do problémů, ale také připravit o peníze. Úplně zbytečně.

1. Prodej bytu bez realitky, nebo s realitkou?

K první chybě může dojít ještě před samotným prodejem, když se prodávající rozhoduje, zda bude nemovitost prodávat s realitním makléřem, nebo bez něj. Při rozhodování hraje velkou roli úspora za provizi, jenže pokud prodávající nemá s prodejem nemovitostí žádné zkušenosti, může ho samotný prodej stát mnohem více než je výše provize. Profesionální makléř na sebe bere všechnu odpovědnost, prodávajícího celým prodejem provede bez zbytečného zatěžování, odborně řeší veškeré problémy, které se v souvislosti s prodejem vyskytnou, a za nemovitost získá daleko více peněz, než kdyby si majitel prodej zajistil sám.

2. Důležitý je výběr realitního makléře

Hlavním cílem je prodat nemovitost za co nejvyšší cenu v co nejkratším čase. Kvalitní profesionální makléř vám při prodeji nemovitosti vydělá více peněz, špatný vás o ně může naopak připravit. Najít kvalitního a především zkušeného realitního makléře, který zastřeší bezproblémový průběh celého prodeje, není jednoduché. Pokud na internetu zveřejníte soukromou nabídku na prodej nemovitosti, doslova vás zavalí telefonáty od makléřů z nejrůznějších realitních kanceláří. Většina z nich bude mít samozřejmě konkrétního zájemce přímo na vaši nemovitost, slíbí vám jakoukoli prodejní cenu a bude zkoušet další triky, jen aby vaši nemovitost získali do prodeje. Touto cestou ale na skutečně dobrého makléře nenarazíte. Zkušení profesionální makléři na soukromé inzeráty prodávajících většinou nevolají.

K nejlepším způsobům, jak najít schopného makléře, patří doporučení od známých. Nicméně kvalitního makléře si je možné vyhledat také na internetu podle webových stránek, aktuální inzerce a celkové webové prezentace makléře. Protože s makléřem budete pracovat i několik měsíců, měli byste z něj mít celkově dobrý dojem, to ale samozřejmě nestačí. Profesionální makléř se věnuje prodeji nemovitostí na plný úvazek, je spolehlivý, má výborné komunikační a obchodní dovednosti a co je nejdůležitější – jedná vždy v nejlepším zájmu svých klientů.

3. Stanovení ceny nemovitosti

Další z největších chyb při prodeji je špatně nastavená cena nemovitosti. Nízká cena prodávajícího připraví o peníze, příliš vysoká cena samotnému prodeji jen uškodí. Cenově přemrštěné nabídky zůstávají v inzerci příliš dlouho a zbytečně tak ztrácejí na své atraktivitě.

S určením správné prodejní ceny mohou pomoci cenové mapy. Rozhodující jsou mapy, které vycházejí ze skutečných prodejních cen čerpaných z kupních smluv na katastru. Údaje získané z těchto internetových nástrojů je ale nutné brát s rezervou. Žádná nemovitost není stejná, určení prodejní ceny je mnohem komplexnější záležitostí, ve které je třeba zohlednit všechny podstatné parametry nemovitosti. V tomto případě nemůže nic nahradit odhad zkušeného prodejce nebo profesionálního odhadce nemovitosti.

4. Nedostatečná příprava bytu na prodej

Čím lepší první dojem vaše nemovitost udělá, tím lépe se bude prodávat. Vymalování, úklid nebo drobné opravy se před prodejem ve většině případů určitě vyplatí. Na druhou stranu se velké investice do oprav nemusí prodejem vrátit. Právě zkušený realitní makléř vám může říci, co všechno se před prodejem vyplatí renovovat a co nikoli.

5. Prezentace bytu na internetu

Nafotit byt, napsat pár vět a vložit nabídku na internet. Může se zdát, že nejde o nic složitého. Takto to ale nefunguje. V současné době nestačí udělat pár „nějakých“ fotek a vystavit je na inzertní server, správné nafocení bytu je při prodeji zásadní. Fotografie jsou nejdůležitější částí prezentace. Potencionální kupce zaujmou na první pohled a pomohou přilákat více zájemců. To se pozitivně projeví na výsledné ceně a rychlosti celého obchodu.

6. Prodej přes více realitních kanceláří

Někteří lidé si myslí, že čím více realitních makléřů nemovitost prodává, tím bude prodej rychlejší a úspěšnější. Může to znít logicky, nicméně tímto řešením se dosáhne pravého opaku. Na inzertních serverech bude viset stejná nabídka v několika provedeních – s rozdílnými fotkami, odlišným textem a často i jinou cenou. Každá realitní kancelář má své postupy a účtuje si jinou výši provize, což se promítá i do nabízené ceny nemovitosti. To na zájemce o koupi dobrý dojem neudělá.

7. Nezkušenost při jednáních se zájemci

Prodej nemovitosti je v první řadě obchod, ve kterém jde o dost peněz. Upoutat klienty, udržet jejich zájem a dovést celý proces až ke kupní smlouvě vyžaduje nemalé obchodnické a vyjednávací schopnosti vyplývajících ze zkušeností. Pokud se obchodem neživíte, je snadné podlehnout tlaku ze strany kupujících a může se tak stát, že odsouhlasíte nevýhodná ujednání ve smlouvě nebo poskytnete slevu, kterou byste třeba s realitním makléřem vůbec neposkytli. Profesionální makléř připravuje klienty podle preferencí prodávajícího a vždy pracuje výhradně v zájmu svého klienta.

Další problémy mohou nastat při právním zajištění celé transakce. Zkušení realitní makléři řeší problémy s předkupními právy, věcnými břemeny a zástavami naprosto běžně, nicméně prodávajícím bez zkušeností mohou takové problémy prodej velmi zkomplikovat. Mnoho prodávajících si rovněž neuvědomuje, že je velmi důležité kvalitně zajistit finanční transakce a výplatní podmínky. I v tomto ohledu je lepší mít po ruce odborníka, který ví, jaké řešení je pro danou situaci nejlepší.

info@yourmove.cz

MARTIN SOUČEK © Copyright 2024. All Rights Reserved. Cookies a podmínky používání